Monday 13 January 2014

KARANGAN AUTOBIOGRAFI
“HAIWAN PELIHARAAN SAYA”

Kebanyakkan orang ada memelihara haiwan di dalam rumah mereka.Antara haiwan-haiwan yang dipelihra seperti burung.kucing,ikan,arnab dan anjing.saya juga mempunyai haiwan peliharaan yang saya sayangi.

Antara haiwan peliharaan kesayangan saya ialah kucing.Nama kucing saya ialah Hero.kucing saya merupakan kucing daripada baka parsi.Jiran saya yang memberikan kucing itu.Kucing saya ialah seekor kucing jantan.Kucing saya berusia dalam lingkungan 2 tahun.Bulu kucing saya berwarna hitam bercampuran putih dan panjang.Bulu kucing saya sangat lebat dan lembut.Mata kucing saya berwarna biru terang.

Kucing saya merupakan kucing yang agak agresif.Kucing saya ini amat peka dengan persekitarannya.Kucing saya sentiasa bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain.Kucing saya tidak pernah duduk diam pada waktu siang hari.

Saya selalu memandikan kucing saya sekali dalam seminggu.Saya menggunakan syampu khas ketika memandikannya.Makanan yang kucing saya sukai ialah ikan.Kucing saya suka pelbagai air seperti susu,milo dan air biasa.Kadang-kadang,saya membawa kucing saya bersiar-siar di halaman rumah.kucing saya sangat suka mengejar rama-rama.

Pada suatu hari,kucing saya yang bernama Hero itu hilang.Saya dan keluarga mencari Hero di merata tempat.Saya juga menampal poster gambar Hero di setiap tempat,tetapi hero tidak dijumpai.Selang beberapa hari,ada seorang pemuda yang bernama Pak Sam terjumpa bangkai kucing yang serupa dengan Hero.Memang bangkai kucing itu adalah”Hero”.Apabila saya terdengar cerita ini saya amat terkejut sehingga saya hampir pengsan.Saya kebumikannya di hujung penjuru halaman rumah saya.

Saya berjanji,yang saya tidak akan cuai dalam tugas saya menjaga kucing.Agar kucing yang saya pelihara di masa yang lain tidak akan terjadi begini.

                                                   DARI PADA:
AINA ATHIRAH

16 comments: